November 12, 2016

درباره رتبه بندی

با توجه به گسترش روزافزون خدمات مالي در سراسر دنيا، همواره يكي از دغدغه هاي سرمايه گذاران عدم آشنايي افراد و گروه هايي است كه گاه حتي در دو نقطه مختلف جهان قصد همكاري با يكديگر را دارند. به همين دليل در اكثر كشورهاي جهان، موسسات رتبه بندي، فعاليت هايي را در زمينه اعتباردهي به اشخاص يا گروه هاي خاص انجام مي دهند كه با توجه به آن ها سرمايه گذاران بتوانند تصميم صحيحي را اتخاذ كنند. در واقع افزايش تقاضاي اعتبار، رقابت و ايجاد بخش هاي نوين در اقتصاد، فرصت هاي جديدي را براي موسسات رتبه بندي به وجود آورده است كه با به كارگيري ابزارها و روش هاي جديد، خدمات مناسبي را ارايه دهند. موسسه رتبه بندي، سازماني حرفه اي است كه بر پايه استقلال، شفافيت، اعتبار وافشاسازي، خدمات تحليلي را در اختيار جامعه قرار مي دهد. رتبه بندي اعتباري مي تواند عاملي براي تبليغات شركت محسوب شود. براي مثال شركتي با رتبه درجه يك-نمايش داده مي شود- مي تواند خود را به عنوان يكي از برترين ،AAA كه عموما در بازارهاي پيشرفته با نمادها در حوزه اي كه فعال است، معرفي كند. به علاوه دسترسي اين شركت ها به منابع مالي تسهيل شده و سهام آنها نيز با استقبال بيشتري در بازار همراه خواهد شد. جلب اعتماد سرمايه گذاران، وجهه قابل قبول در بازارسرمايه، جذب سرمايه هاي جديد، كاهش وابستگي به بانك ها، تلاش براي حفظ يا ارتقا رتبه با بهبود عملكرد،شفافيت اطلاعاتي، افزايش كارايي، كاهش هزينه وام دهندگان و گيرندگان و … از ديگر مزاياي رتبه بندي اعتباري براي شركت ها است.

logo-samandehi